دعای پر فیض ندبه به مناسبت سالروز شهدای خط شکن عملیات والفجر مقدماتی در مسجد جامع شوش برگزار شد .
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 819
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 9

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : عباس کرم الهی
جمعه 19 بهمن 1397

تهیه و تنظیم ـ عباس کرم الهی

ساعت 6:30 صبح روز جمعه 19 بهمن ماه 1397 ، در هشتمین روز از دهه ی مبارک فجر، به مناسبت سی و هفتمین سالروز شهدای عملیات والفجر مقدماتی ، دعای پر فیض ندبه با نوای حاج ناصر پیوست در مسجد جامع برگزار شد .

به گزارش شوش نیوز ؛ این عملیات ساعت 21:30 17 بهمن ماه 1361 پس از اعلام رمز مبارک یاالله، یاالله، یاالله عملیات از پنج محور«  شمال و جنوب رشیده، صفریه و ارتفاعات چومر و خال» آغاز شد و نیروها در تاریکی مطلق شب به منظور پاک‌سازی میادین مین و شکستن خطوط دفاعی دشمن و رخنه در این خطوط پیش‌روی کردند. وسعت و عمق موانع و استحکامات دشمن و وجود کانال‌های متعدد که دشمن برای ایجاد آنها تلاش بسیاری متحمل شده بود، از سرعت پیش‌روی نیروها کاست. در نتیجه، اگرچه خط اول دشمن شکسته شده بود، ولی به دلیل عدم پاک‌سازی منطقه - در حالی که تاریکی شب رو به پایان بود ؛ طبیعی به نظر می‌رسید که امکان استقرار کامل وجود نداشته باشد. در واقع تاریکی مطلق شب، عدم الحاق نیروها و پاک‌سازی منطقه، عمق و وسعت زیاد میادین مین، هوشیاری و اطلاع قبلی دشمن نسبت به وقوع عملیات، عوامل بازدارنده‌ای بودند که به عدم تأمین کل اهداف مرحله اول عملیات منجر شدند.

در این عملیات گردان شهید دانش از شهرستان شوش خط شکن بود ، اما  از نقطه ی رهایی نیروهای خودی تا خط دوم عراق، دشمن بیش از 16 نوع مانع از تعبیه و ایجاد کرده بود و یا به صورت عارضه طبیعی در منطقه وجود داشت. دشمن با این اقدامات در واقع آنچه را که به صورت تجربه از عملیات‌های گذشته به دست آورده بود، تقریباً به صورت کامل در منطقه عملیاتی والفجر مقدماتی عملی کرد. ارتش عراق قصد داشت با ایجاد این موانع تا حد امکان، پیش‌روی نیروهای ایرانی را به تأخیر بیاندازد. لذا، این موانع زنگ خطر و عامل هشدار دهنده‌ای برای عراق بودند. از سوی دیگر، وجود این موانع توان نیروهای تکرو را جهت تأمین اهداف در شب سلب می‌کرد، علاوه بر این، گرفتن جناح و به کارگیری نیروی احتیاط دو موضوع قابل توجه بود که در تاکتیک‌های دشمن در عملیات والفجر مقدماتی مشاهده شد.

موضوع دیگر این که در گذشته نیروهای هجومی و اصلی دشمن در خطوط حضور داشتند و به طور طبیعی در معرض آسیب‌پذیری نیروهای مهاجم بودند؛ ولی در این عملیات چون دشمن شکستن خط را پیش‌بینی می‌کرد، نیروهای هجومی اش را در احتیاط قرار داد و با گذاردن نیروهای پدافندی در خط و عمق بخشیدن به میادین مین و ایجاد موانع دیگر عملاً قصد داشت پس از گرفتن توان نیروهای مهاجم، با وارد کردن نیروهای اصلی خود مناطق تصرف شده را بازپس گیرد و در نتیجه  شهرستان شوش با دادن 44 شهید  از جمله « شهید غضنفر میرولی ـ شهید عبدالرضا خواجه ساهوتی ـ شهید محمدرضا خواجه ساهوتی ـ شهید عابدین حیدری ـ شهید عباس یلالی ـ شهید عبدالرضا احمدی ـ شهید عبدالرضا رحمانی فر ـ شهید عبدالله زهیری ـ شهید حسین هوری ـ شهید حمزه چنانی فر ـ شهید خلف زهیری ـ شهید جهانگیر نقدی پور ـ شهید حسین توتک ـ شهید سید مجید رحمانی ـ شهید صدام آل کثیر ـ شهید عبدالحمید عراقی ـ شهید عبدالحسین رمی ـ شهید عبدالعلی باغ عباس آبادی ـ شهید حسین کاویانی ـ شهید حمید احمد شمس آبادی ـ شهید حیدر موسوی ـ شهید سبزعلی رمضانی فراش ـ شهید حسن نبهان خویص ـ شهید محمدحسین رئوفی ـ شهید کریم ضمدیان ـ شهید قاسم چعبی راد ـ شهید غلامحسن بارانی ـ شهید غلامعباس کوکلا ـ شهید عزیز جلالی ـ شهید علی کریمی ـ شهید علی چشمه روشن ـ شهید فرشید رسول زاده ـ شهید غلامرضا قاسمپور ـ شهید غلامرضا حیدری ـ شهید کاظم سگوند ـ شهید محمد جواد جانانه ـ شهید محمد تقی خضری ـ شهید محمد خدادادی ـ شهید مسعود نظر قلعه نویی و شهید هادی حیوری » در طول هشت سال دفاع مقدس  بیشترین شهید را تقدیم نمود که پیکر پاک چند نفر از آنها از جمله جهانگیر نقدی پور هنوز پیدا نشده است .

 



:: بازدید از این مطلب : 1618
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به پایگاه خبری تحلیلی شوش نیوز خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خبرگزاری شوش نیوز و آدرس shoushnews.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.